הרבה בעלי עסקים מעולם לא הגדירו את הרעיון העסקי של העסק שלהם. שאתה שואל בעל מסעדה מה הרעיון העסקי שלך, הוא עונה לך : יש לי מסעדה סינית או מישהו שהוא אומר שהוא מאמן מכירות. הרי יש בשוק הרבה מסעדות סיניות או מאמני מכירות. זה לא הרעיון העסקי שלהם.
תנסו להגדיר במילה אחת את עצמכם כבעלי עסק. התשובות שאני מקבל בדרך כלל: רצון לשנות, אמפטיה, מקצוענות, רצון להעניק, שירותיות.
כל ההגדרות הללו לא עושות אתכם מיוחדים, לא מבליטה אתכם מעל כולם. הרי כולם שואפים לתת שירות הכי טוב ולהיות מקצוענים במה שאנחנו עושים.
אנחנו צריכים לפצח את הקוד של הרעיון העסקי שלנו, דבר שיעזור לנו בהמשך לנהל ולהתנהל במדוייק ולהצליח. פיצוח הקוד תלוי באישיות ובצורת החשיבה שלך. האם אתה יודע לזהות הזדמנויות עסקיות? איך אתה חושב כבעל עסק? האם אתה ייחודי?
השלב הראשון והקריטי הוא לקבל את ההחלטה שאני רוצה עסק, ולאחר מכן לגבש את הרעיון העסקי שלי. הרבה בעלי עסקים לא בונים את היסודות שלהם בצורה נכונה. פותחים עסק מרעיון שעלה בסלון ורצים קדימה.
גם אם יש לכם כבר עסק יש לכם הזדמנות לעצור רגע ולחשוב. האם כאשר אתם מספרים לאנשים מה אתם עושים הם מבינים בפעם הראשונה?
אם יש לכם רעיון עסקי אתם לא תגמגמו ואותם אנשים שהסברתם להם והבינו בהסבר הראשון שלך את הרעיון העסקי שלכם הופכים מייד ללקוחות ממליצים עליכם שמעבירים את הבשורה שלכם הלאה וכך מעגל הלקוחות שלכם גדל .
לכתוב רעיון עסקי זה תהליך של חידוד הרעיונות שעולים לנו עד שמפצחים את הקוד המנצח. לצורך כך נענה על 4 שאלות מפתח:
1. מי אני ומה אני עושה ?
התשובה שלנו צריכה לכלול הצגה עצמית שלך, הצגת העסק והמוצרים או השירותים שאנחנו מציעים ללקוחותינו ומהו הרעיון הייחודי שלך.
2. למען מי ?
אנחנו צריכים לענות על השאלה למען מי פתחתי את העסק שלי, עם התייחסות לקהל היעד שלי, מי הם הלקוחות שלי ומה מאפיין אותם, ומה החזון שלי או במה אני מאמין.
3. לשם מה ?
מהי הסיבה שבגללה הקמתי את העסק, הצורך שלי בהקמת עסק, והצורך של הלקוחות שלי.
4. מכאן לאן ?
מה אני צריך לעשות כדי לממש את הבשורה שלי. מה ניתן לעשות על מנת להגיע לזה וכמובן בניית תוכנית עבודה שמסדרת את כל השלבים לבניית הרעיון העסקי.
ובכן , מי שרוצה להשתמש בקוד הזה לפיצוח הרעיון העסקי שלו מוזמן לענות על השאלות האלו.
בהצלחה!
ד"ר אייל מתן, יזם, סטראטפיסט ומרצה למנהל עסקים, מפתח מודל העסק המשולב להקמת עסק מצליח בזמן קצר ומודל הסיפור העסקי לפיתוח עסקים בצורה יעילה וחדשנית. לפרטים נוספים: http://www.eyalmatan.com/